Er is tijdens de coronacrisis veel discussie geweest over het belang van de horeca. Maar een buurtcafé, bistro, restaurant of lunchroom is veel meer dan een plek waar je iets bestelt, drinkt en eet en afrekent. Horeca zorgen voor smoel in een stad en bepalen op die manier een deel van onze cultuur. En er zijn nog meer onderschatte functies.

Cultuurbewakers

Vanzelfsprekend zijn er allerlei factoren die als toeristenmagneten werken, maar na het zien van een kerk, museum of winkelstraat zijn bezoekers van een plaats altijd wel toe aan een drankje en hapje. Niet zelden hebben ze het terras van hun voorkeur al opgezocht op internet en wordt het hun uitvalsbasis of pleisterplek. Het beeld van een mooi plein, voorzien van architectonische blikvangers, is moeilijk voor te stellen zonder de vele terrasjes die de boel tot leven laten komen. Het is het totaalplaatje van cultuurbewakers dat een stad aantrekkelijk maakt, en de horeca maken daar deel van uit.

Laagdrempelige werkgelegenheid

Zeker in periodes waarin de toeristenstroom toeneemt – en die duurt tegenwoordig van januari tot en met december – is er veel werkgelegenheid. Omdat koken en serveren een ambacht is, maar ook weer geen hogere wiskunde, is de branche laagdrempelig. Niet voor niets worden horeca gezien als de ideale (her)instroomplek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat wil niet zeggen dat werknemers niet hogerop kunnen komen: ook Gordon Ramsay is ooit begonnen als afwasser.

De sociale functie van het dagelijkse bakkie

Niet alleen de werkgelegenheid houdt mensen van de straat, ook mensen die dagelijks hun bakkie op een vaste locatie nuttigen hebben behoefte aan aanspraak. Hun tweede huiskamer, met een praatje, een krantje en verse koffie, broodjes en andere producten is een vertrouwde, veilige plek. Natuurlijk, elk café of restaurant is een verdienmodel. Maar de sociale functie ervan zorgt voor meer interactie. In landen als Italië is dat besef nog sterker aanwezig, daar drinkt bijna niemand zijn espresso thuis. Niet zo vreemd dat de tentjes die louter koffie, thee of yoghurt serveren als paddenstoelen ook hier uit de grond schoten, met name in het vorige decennium.

Samenwerking met andere bedrijven

Horeca staan vaak open voor uiteenlopende samenwerkingen met andere bedrijven. Het verwerken van lokale en seizoensgebonden producten is tegenwoordig ‘bon ton’ en daar profiteren zowel restaurants als producenten van. Maar ook voor zoiets als het promoten van een evenement weet een theater of poppodium de weg naar de lokale horeca altijd wel te vinden. Op die manier fungeren de horeca als een soort bindmiddel om nog meer mensen bij elkaar te brengen.

Comments are closed.